
Λίγες ώρες μετά την υπογραφή της διακήρυξης του Trump το απόγευμα της Πέμπτης – όπου ανακοινώθηκε πως οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ μέσα σε 15 ημέρες – το Bloomberg δημοσίευσε την περίπτωση Αμερικανών εισαγωγέων που διαμαρτύρονται παραθέτοντας στοιχεία στο τμήμα Εμπορίου, προσβλέποντας σε εξαιρέσεις, για θέματα «εθνικής ασφάλειας» ή άλλους λόγους.
Corporate America Scrambles To Win Tariff Exemptions «So Projects Aren’t Delayed Or Canceled»
Απόδοση: Ευθύμης Μαραμής
Το πεδίο εφαρμογής των δασμών σε χάλυβα και αλουμίνιο εκ μέρους του Προέδρου Trump δεν ήταν ακόμη πλήρως γνωστό, όταν εξέπληξε την Αμερική (και τις παγκόσμιες αγορές) πριν από μία εβδομάδα. Σε μια σχεδιασμένη συνάντηση, με τα στελέχη της χαλυβουργίας, ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει δασμούς 25% στον εισαγόμενο χάλυβα και 10% στο εισαγόμενο αλουμίνιο. Έκτοτε, οι δικηγόροι κάθε εταιρείας που βασίζεται σε εισαγόμενο χάλυβα ή αλουμίνιο άρχισαν να αναπτύσσουν σχέδια για το χειρότερο σενάριο.
Στην πραγματικότητα, η ρητορική του προέδρου πως θα εφαρμοστούν δασμοί «χωρίς εξαιρέσεις» δεν ισχύει (τουλάχιστον για τώρα, λαμβάνοντας υπόψη ότι το Μεξικό και ο Καναδάς, χώρες που παράγουν ένα σημαντικό μέρος του χάλυβα που χρησιμοποιεί η Αμερική, θα λάβουν προσωρινή απαλλαγή καθώς οι συνομιλίες για την NAFTA βρίσκονται σε εξέλιξη). Λίγες ώρες μετά την υπογραφή της διακήρυξης του Trump το απόγευμα της Πέμπτης – όπου ανακοινώθηκε πως οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ μέσα σε 15 ημέρες – το Bloomberg δημοσίευσε την περίπτωση Αμερικανών εισαγωγέων που διαμαρτύρονται παραθέτοντας στοιχεία στο τμήμα Εμπορίου, προσβλέποντας σε εξαιρέσεις, για θέματα «εθνικής ασφάλειας» ή άλλους λόγους.
Οι εταιρείες που βασίζονται σε εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου μπορούν να ζητήσουν από το Τμήμα Εμπορίου να εξαιρεθούν εάν υπάρχει περιορισμένη προσφορά του προϊόντος στις ΗΠΑ ή εάν, ελλείψει του προϊόντος, τίθεται σε κίνδυνο η εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ. Αλλά, όπως επισημαίνει το Bloomberg, αποτελεί εικασία του καθενός το πώς θα ερμηνευτούν αυτά τα πρότυπα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι κατασκευαστές συσκευασιών αλουμινίου, οι κατασκευαστές αγωγών και οι βιομηχανίες αυτοκινήτων προωθούν τους υποθέσεις τους σχετικά με την εξαίρεση τους από τους δασμούς.
Η βιομηχανία μεταλλικών συσκευασιών βασίζεται στα εισαγόμενα μέταλλα ώστε να καλύψει τις ελλείψεις της εγχώριας παραγωγής χάλυβα και αλουμινίου. Οι Αμερικανοί παραγωγοί χάλυβα αδυνατούν να ικανοποιήσουν την εγχώρια ζήτηση για συσκευασίες τροφίμων, αεριοπροωθητικών και άλλων μεταλλικών συσκευασιών. Το ινστιτούτο παραγωγών μεταλλικών συσκευασιών, θα υποβάλει αίτηση για εξαιρέσεις στα φύλλα αλουμινίου, στα πλινθώματα αλουμινίου και στον λευκοσίδηρο – υλικά από τα οποία κατασκευάζονται πολλές συσκευασίες τροφίμων.

Μια ομάδα εκπροσώπων της αυτοκινητοβιομηχανίας, σκοπεύει επίσης να πιέσει την κυβέρνηση Trump να επεκτείνει τον αριθμό των χωρών που θα απαλλαγούν από τους δασμούς.
Η εμπορική ομάδα που εκπροσωπεί τη General Motors Co., τη Ford Motor Co. και τη Fiat Chrysler Automobiles NV άφησε να εννοηθεί ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες – οι οποίες αγοράζουν περίπου το 15% του χάλυβα και σχεδόν το 40% αλουμινίου που καταναλώνεται στις ΗΠΑ – θα πιέσουν τη διοίκηση Trump ώστε να κάνει εξαιρέσεις στις εισαγωγές από ορισμένες χώρες. Ο Matt Blunt, πρόεδρος του Αμερικανικού Συμβουλίου για την πολιτική των Αυτοκινητοβιομηχανιών, δήλωσε σχετικά:
«Η προσωρινή εξαίρεση για τους εμπορικούς εταίρους μας στον Καναδά και το Μεξικό είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση»
Και μια ομάδα που εκπροσωπεί παραγωγούς υγροποιημένου φυσικού αερίου υποστηρίζει ότι ορισμένα από τα είδη χάλυβα που είναι απαραίτητα για την κατασκευή των δεξαμενών και του εξοπλισμού για τη συγκομιδή και αποθήκευση Υ.Φ.Α. δεν είναι διαθέσιμα στις ΗΠΑ …
Το Κέντρο Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, (ένας όμιλος βιομηχανιών υγροποιημένου φυσικού αερίου), σχεδιάζει να επιδιώξει απαλλαγή από τους δασμούς, διότι ορισμένα από τα πέντε είδη χάλυβα που χρησιμοποιεί, δεν είναι διαθέσιμα από αμερικανικές πηγές. Για παράδειγμα, όπως δήλωσε την Τετάρτη η εκπρόσωπος Τύπου κ. Daphne Magnuson:
«Ο χάλυβας που χρησιμοποιείται για τις κρυογονικές δεξαμενές, όπου αποθηκεύεται καύσιμο μετά την ψύξη του σε θερμοκρασία -260 βαθμών Fahreneit (-162 βαθμούς Κελσίου), είναι δύσκολο να προέλθει από την εγχώρια αγορά».

Οι δικηγόροι της βιομηχανίας πετρελαίου και αερίου επιδιώκουν επίσης εξαίρεση.σύμφωνα με τον Kevin Book, διευθύνοντα σύμβουλο της Clearview Energy Partners LLC:
Η επιτυχία της βιομηχανίας πετρελαίου και αερίου στην τόνωση της παραγωγής των ΗΠΑ έχει μειώσει την αντίληψη του ενεργειακού κινδύνου στην Ουάσιγκτον, γεγονός που μπορεί να δυσχεράνει τις εταιρείες πετρελαίου να κερδίσουν εξαιρέσεις από τους δασμούς. Η διοίκηση Trump μπορεί να μην είναι πρόθυμη να χορηγήσει πολλές εξαιρέσεις, επειδή θα πρέπει να αυξήσει τους δασμούς σε άλλες χώρες για να καλύψει τη διαφορά.
Ο Jack Gerard, πρόεδρος του American Petroleum Institute, δήλωσε:
«Θα συνεργαστούμε με τη διοίκηση για μέγιστη ευελιξία και θα εξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο η σημερινή διακήρυξη θα εφαρμοστεί βασισμένη στην ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στις επενδύσεις των ΗΠΑ στις υποδομές, στην ενεργειακή ανάπτυξη και στην οικοδόμηση νέων εγκαταστάσεων για το μέλλον της Αμερικής».
Οι κατασκευαστές αγωγών, υγρών και αερίων, ελπίζουν επίσης πως το επιχείρημα της σπανιότητας θα τους βοηθήσει να εξαιρεθούν. Φυσικά, οι διαχειριστές τέτοιων αγωγών που βρίσκονται στη μέση μαζικών έργων, πανικοβλήθηκαν διότι μπορεί να χρειαστεί να τα καθυστερήσουν ή να τα ακυρώσουν, εξαιτίας απότομης αύξησης του κόστους … κάτι που θα κατέστρεφε σαφώς θέσεις εργασίας και θα οδηγούσε στα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιδιώκει ο Trump.
Ο Andy Black, πρόεδρος του Συνδέσμου Πετρελαϊκών αγωγών, δήλωσε σε συνέντευξη:
Οι κατασκευαστές αγωγών θα επιδιώξουν εξαιρέσεις διότι δεν μπορούν να προμηθευτούν επαρκή υλικά προερχόμενα από την εγχώρια αγορά. «Αυτό που θέλουν οι διαχειριστές αγωγών, είναι να διατηρηθεί μια περίοδος κατασκευαστικής ανάπτυξης, ούτως ώστε τα τρέχοντα έργα να μην καθυστερήσουν ή ακυρωθούν λόγω αύξησης κόστους».
Ο Greg Armstrong, Διευθύνων Σύμβουλος της Plains All American Pipeline LP, δήλωσε στους δημοσιογράφους, σε συνέδριο στο Χιούστον τη Δευτέρα:
«Δεν μπορούμε να αγοράσουμε έναν τύπο σωλήνα 26 ιντσών (66 εκατοστών) που χρειάζεται για ένα συγκεκριμένο έργο, επειδή παράγεται μόνο σε τρία σημεία της γης – και κανένα από αυτά δεν βρίσκεται στις ΗΠΑ. Η Plains All American Pipeline LP κατασκευάζει δύο αγωγούς για να μεταφέρει πετρέλαιο από την Permian Basin. O ένας αγωγός θα πήγαινε στο Corpus Christi του Τέξας και ο άλλος σε ένα σημαντικό κέντρο αποθήκευσης στο Cushing της Οκλαχόμα. Τα δύο έργα θα προσθέσουν δυνατότητα μετακίνησης περίπου 750.000 βαρελιών και θα βοηθήσουν στην αποστολή πετρελαίου από σχιστόλιθο σε ξένους αγοραστές. Έχουμε έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, αξίας 1,5 δισ δολαρίων και τα οποία χρησιμοποιούν μεγάλες ποσότητες χάλυβα, οπότε προσπαθούμε να καταλάβουμε σε αριθμούς πόση ζημία θα υποστούμε, ανάλογα με το από πού κάνουμε παραγγελίες».

Επίσης, δεν θα εκπλαγούμε αν δούμε κάποιες αμερικανικές πολιτείες να πιέζουν για εξαιρέσεις, καθώς οι επιπτώσεις των υψηλότερων τιμών χάλυβα και αλουμινίου θα προκαλέσουν ζημιές στους τοπικούς εισαγωγείς και στις θέσεις εργασίας: ενδέχεται να ασκήσουν πολιτική επιρροή, επειδή 12 από τις 15 αυτές πολιτείες που εντόπισε ο Torsten Slok της Deutsche Bank. ψήφισαν υπέρ του προέδρου Trump.
***
Διαβάστε περισσότερα:
- Οι δασμοί του Τραμπ αποτελούν μεγάλο σφάλμα
- Οι δασμοί του Trump αποτελούν φόρο για τους Αμερικανούς
- Η μείωση των φόρων στις Η.Π.Α. επιβεβαίωσε την καμπύλη Laffer
- Η Ελλάδα χρειάζεται οικονομική ελευθερία και όχι οικονομική βοήθεια.
- Ανάλυση: Οι «φτωχοί» στις ΗΠΑ είναι πλουσιότεροι από τον μέσο Ευρωπαίο