Elon Musk: Ρουφήχτρα επιδοτήσεων και κρατικής εύνοιας

0
762
Elon Musk
Πίσω από το ιδιοφυές μυαλό του Elon Musk κρύβεται στην ουσία μία ρουφήχτρα επιδοτήσεων. Αμφιβάλλουμε αν κάποιος σαν και αυτόν θα επιβίωνε σε μία ελεύθερη αγορά.

η αντίληψη πως ο Elon Musk δεν έχει ωφεληθεί από τον κυβερνητικό παρεμβατισμό είναι σε μεγάλο βαθμό μια πλάνη και μια προσεκτικά κατασκευασμένη διαστρέβλωση, αφού ο Musk έχει πλουτίσει προσωπικά μέσα από πολλή κυβερνητική ευνοιοκρατία και κρατική παρέμβαση στην οικονομία του ιδιωτικού τομέα

Elon Musk, Crony Capitalist (δημοσιευμένο αρχικά στη σελίδα του Ινστιτούτου Ludwig von Mises)
του Lee Enochs
Απόδοση: Μιχάλης Γκουντής

Εισαγωγή

Ο Elon Musk ξαναχτυπά. Ο δισεκατομμυριούχος τεχνοκράτης συνεχίζει να πλουτίζει συνεχώς εις βάρος του Αμερικανού φορολογούμενου, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να γίνει, όπως ο Murray Rothbard συμβούλευσε, επανεξέταση της «εταιρική σχέσης» της κυβέρνησης και των επιχειρήσεων.

Με την πρώτη ματιά, ο Elon Musk φαίνεται να είναι η πεμπτουσία της καπιταλιστικής επιτυχίας. Ο Αμερικανός γκουρού της τεχνολογίας από τη Νότια Αφρική, επικεφαλής σχεδιαστής του SpaceX και σχεδιαστής προϊόντων της Tesla Inc., κατέκτησε την 25η θέση στον κατάλογο των πιο ισχυρών ανθρώπων του περιοδικού Forbes, και από τον Φεβρουάριο του 2018, είναι το 53ο πλουσιότερο άτομο στον κόσμο.

Ο Elon Musk δεν είναι προϊόν της αγοράς

Κάποιος μπορεί να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ο εκπληκτικός πλούτος του Musk δημιουργήθηκε με πιστή τήρηση των αιώνιων και αμείλικτων αρχών του laissez-faire καπιταλισμού , όπου ο προσωπικός πλούτος συγκεντρώνεται όταν η κυβέρνηση δεν παρεμβαίνει και αφήνει τη βιομηχανία να λειτουργήσει ελεύθερα. Ωστόσο, αυτή η αντίληψη πως ο Elon Musk δεν έχει ωφεληθεί από τον κυβερνητικό παρεμβατισμό είναι σε μεγάλο βαθμό μια πλάνη και μια προσεκτικά κατασκευασμένη διαστρέβλωση, αφού ο Musk έχει πλουτίσει προσωπικά μέσω μεγάλης κυβερνητικής εύνοιας και κρατικής παρέμβασης στην οικονομία του ιδιωτικού τομέα.

Ως τώρα, ο Musk έχει λάβει πάνω από 5 δισεκατομμύρια δολάρια σε κυβερνητική στήριξη. Οι προηγούμενες αναφορές έδειξαν ότι πάνω από το 80% των συμβολαίων του SpaceX προέρχονται από την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση. Δεδομένου ότι η κυβέρνηση είναι ο κορυφαίος πελάτης των περισσότερων διαστημικών προγραμμάτων, αυτό μπορεί να μην φαίνεται να είναι μεγάλο πρόβλημα. Στην πραγματικότητα, τον περασμένο Ιούλιο, ένας αρθρογράφος του Mises Wire ισχυρίστηκε ότι ο Musk είναι «μεικτός ήρωας» επειδή, αν και ζει σε μεγάλο βαθμό από την κυβερνητική ευεργεσία, έχει «εκτελέσει με επιτυχία» μεγάλες ιδέες που ωφελούν τους καταναλωτές στον «πραγματικό» κόσμο.

Για να είμαστε δίκαιοι, αυτός ο χαρακτηρισμός, ίσως φαινόταν να ισχύει το περασμένο καλοκαίρι, αλλά όπως όλα τα δημιουργήματα της κυβέρνησης, οι λεγόμενες επιτυχώς εκτελεσμένες ιδέες του Musk αρχίζουν ήδη να αποτυγχάνουν.

Τα ανύπαρκτα πλεονεκτήματα του SpaceX

Το κύριο πλεονέκτημα του SpaceX ήταν πάντα ότι μπορεί να πωλεί φθηνότερους πυραύλους από αυτούς των ανταγωνιστών του, αλλά μια νέα έκθεση του γενικού επιθεωρητή διαστημικής βιομηχανίας διαπίστωσε ότι το SpaceX παρουσίασε σύντομα κλιμακωτές αυξήσεις των τιμών κατά 50% σε σύγκριση με την τελική τιμή της αποστολής CRS-1.

Το SpaceX ισχυρίστηκε ότι ο λόγος για τον οποίο έχουν αυξηθεί οι τιμές είναι ότι η εταιρεία έχει τώρα «καλύτερη κατανόηση του κόστους που συνεπάγεται μετά από αρκετά χρόνια εμπειρίας με τις αποστολές εφοδιασμού». Αυτό σημαίνει απλά ότι είχε υποσχεθεί πολλά αλλά δεν κατάφερε να τα υλοποιήσει, όπως συμβαίνει συνήθως στον κυβερνητικό τομέα. Τους τελευταίους μήνες, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής ανακάλυψαν επίσης ότι οι πύραυλοι SpaceX είναι πολύ λιγότερο αξιόπιστοι από αυτούς πολλών ανταγωνιστών τους. Αυτό περιγράφηκε σε αναφορές από το Δεκέμβριο του 2017 και τον Ιανουάριο του 2018, κατά τις οποίες το Τμήμα Γενικού Επιθεωρητή Άμυνας και η Συμβουλευτική Επιτροπή Αεροδιαστημικής Ασφάλειας της NASA περιγράφουν έναν κατάλογο με τις ανησυχίες ασφαλείας που έχουν με το SpaceX – μεταξύ αυτών: 33 σημαντικές μη-συμμορφώσεις.

Μπορούμε μόνο να μαντέψουμε ότι το SpaceX θα σταματούσε να υπάρχει απουσία της κυβέρνησης. Ωστόσο, δεδομένης της πρόσφατης ιστορίας των πωλήσεων που έρχονται με το τέλος της υποστήριξης των κυβερνήσεων για τα ηλεκτρικά οχήματα, αυτό είναι σχεδόν βέβαιο για την Tesla.

Όπως αναφέρθηκε σε άρθρο της Asian Review τον περασμένο Νοέμβριο, λίγους μόνο μήνες μετά την περικοπή των φορολογικών ελαφρύνσεων για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων, οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν σχεδόν στο μηδέν. Μια απότομη πτώση των πωλήσεων προκλήθηκε επίσης στη Δανία, καθώς και αυτή η χώρα προχώρησε σε μείωση των κυβερνητικών κινήτρων. Είναι μόνο θέμα χρόνου πριν συμβεί και στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η πίστωση φόρου ύψους 7.500 δολαρίων της Tesla αναμένεται να σταματήσει σύντομα. Στην πραγματικότητα, η Tesla αποτελεί ήδη τον μεγαλύτερο επενδυτικό κίνδυνο σε ολόκληρη τη χρηματιστηριακή αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου.

Κλείνοντας

Ωστόσο, όπως ένας γατόψαρο που δεν μπορεί να αντισταθεί στο λαμπερό νέο δόλωμα, πολλοί Αμερικανοί πολιτικοί και ιδιοκτήτες, που μαγεύτηκαν με έναν ακόμη υπαινιγμό τεχνολογικής μαγείας, απλά δεν μπορούν να πουν όχι στο να ξοδέψουν τα χρήματα των φορολογουμένων στα πιο πρόσφατα νέα σχέδια του Musk.

Κάποιος μπορεί μόνο να ελπίζει ότι το κοινό σύντομα θα ξυπνήσει και θα συνειδητοποιήσει αυτό για το οποίο προειδοποίησε ο Murray Rothbard – ότι η κυβέρνηση υπάρχει «ακριβώς για να δημιουργήσει τέτοιες «συμπράξεις» προς όφελος τόσο της κυβέρνησης όσο και των επιχειρήσεων ή μάλλον ορισμένων επιχειρήσεων και ομάδων επιχειρήσεων που συμβαίνει να είναι πολιτικοί φίλοι της κυβέρνησης».

Η πολιτική καθοδηγείται από την κοινή γνώμη, οπότε όσο νωρίτερα ο Αμερικανικός λαός συνειδητοποιήσει αυτήν την αλήθεια, τόσο πιο σύντομα θα προκύψει μικρότερη κυβερνητική παρέμβαση. Εγώ δεν θα περιμένω πάντως.

 

***

 

Βρίσκετε ενδιαφέροντα τα άρθρα στην «Ελεύθερη Αγορά»; Εκτιμάτε την προσπάθεια μας; Κάντε τώρα μια δωρεά 5 ευρώ και ενισχύστε μας.



Διαβάστε περισσότερα: