Κάτω τα χέρια σας από την Google

0
352
Google
Αντιμονοπωλιακό πρόστιμο 4,3 δισ. ευρώ (περίπου 5 δισ. δολάρια) επέβαλε η Ευρωπαϊκή Κομισιόν στην Google, διότι, όπως ισχυρίζεται παραβίασε τους ευρωπαϊκούς αντιμονοπωλιακούς νόμους. 

Εάν άλλες εταιρίες δεν μπορούν να προσφέρουν κάτι καλύτερο από την Google, τόσο ώστε να τις επιλέξουμε, τότε…τι να κάνουμε, το κρίμα στο λαιμό τους, δεν τους χρωστάμε και τα λεφτά μας εξάλλου

του Μιχάλη Γκουντή

Εισαγωγή

Αντιμονοπωλιακό πρόστιμο 4,3 δισ. ευρώ (περίπου 5 δισ. δολάρια) επέβαλε η Ευρωπαϊκή Κομισιόν στην Google, διότι, όπως ισχυρίζεται παραβίασε τους ευρωπαϊκούς αντιμονοπωλιακούς νόμους.

Η κατηγορία

Σύμφωνα με το Bloomberg, η Κομισιόν και συγκεκριμένα η Margrethe Vestager, υπεύθυνη ανταγωνισμού ισχυρίζεται ότι:

«Η Google έχει χρησιμοποιήσει το Android ως όχημα για να ενισχύσει την κυριαρχία της μηχανής αναζήτησης της. Αυτές οι πρακτικές έχουν στερήσει από τους ανταγωνιστές την ευκαιρία να καινοτομούν και να ανταγωνίζονται επί της ουσίας».

 

Mε άλλα λόγια η Google κατηγορείται ότι χρησιμοποιεί το android λογισμικό για να προωθήσει δικές της υπηρεσίες και εφαρμογές συχνά «θάβοντας» εφαρμογές ανταγωνιστών. Προσέξτε το εξής εδώ: χρησιμοποιούνται λέξεις που δεν έχουν κάποιο ξεκάθαρο νόημα: τι σημαίνει για παράδειγμα «ανταγωνισμός επί της ουσίας»; Ποια είναι τα στάνταρντ ανταγωνιστικότητας ανάμεσα στην μία εταιρία και την άλλη; Χρησιμοποιούνται δύο παραδείγματα.

Πρώτον:

«Η Ε.Ε. βρήκε επίσης τα «σημαντικά οικονομικά κίνητρα» της Google για τους φορείς εκμετάλλευσης τηλεπικοινωνιών και τους κατασκευαστές που εγκαθιστούν αποκλειστικά την μηχανή αναζήτησης Google σε συσκευές. Οι αντίπαλοι δεν μπόρεσαν να ανταγωνιστούν αυτές τις πληρωμές, καθιστώντας δύσκολη την εκ των προτέρων εγκατάσταση της εφαρμογής τους σε οποιαδήποτε άλλη μηχανή αναζήτησης. Η Ε.Ε. δήλωσε ότι η Google σταμάτησε να το κάνει αυτό το 2014″.

 

Να ξεκαθαρίσουμε λιγάκι τι είναι τα «σημαντικά οικονομικά κίνητρα». Έχω ένα μαγαζί και με προσεγγίζει μία εταιρία παγωτών. Μου δίνει ψυγείο με έκπτωση ή δωρεάν με την προϋπόθεση να αγοράζω και να πουλάω μόνο παγωτά της. Με την αποδοχή εκ μέρους μου της συμφωνίας αυτής επιδεικνύω ότι την θεωρώ επωφελή για μένα και το ίδιο και η εταιρία γι’ αυτήν, ειδάλλως δεν θα την κάναμε. Αυτό είναι το «οικονομικό κίνητρο». H Google δεν εξαναγκάζει κάποιον να δεχτεί τις συμφωνίες της. Αλλά παρόλα αυτά τις δέχονται. Γιατί; Γιατί η Google, αν κρίνουμε από την κεφαλαιακή της αξία, μάλλον κάτι κάνει σωστά. Οπότε γιατί τιμωρούν μία εταιρία που κατάφερε με την αξία της να φτάσει εκεί που είναι και ο επιχειρηματικός κόσμος της το αναγνωρίζει;

Δεύτερον:

«Η Ε.Ε. δήλωσε ότι η Google διασφαλίζει ότι η αναζήτηση Google και το Chrome είναι προεγκατεστημένα σε «σχεδόν όλες τις συσκευές Android» που πωλούνται στην Ευρώπη. Οι χρήστες που βρίσκουν αυτές τις εφαρμογές στα τηλέφωνά τους είναι πιθανό να παραμείνουν μαζί τους και να μην κάνουν λήψη ανταγωνιστικών εφαρμογών σε αριθμούς που μπορούν να αντισταθμίσουν το σημαντικό εμπορικό πλεονέκτημα που προκύπτει από την προεγκατάσταση».

 

Με άλλα λόγια: αγοράσατε ένα κινητό και βαριέστε να κάνετε μία διαγραφή του Google Chrome που έρχεται «πακέτο με αυτό» (ίσως να αγοράσατε το κινητό και για τον λόγο του ότι η εφαρμογή ήταν προεγκατεστημένη), ώστε να εγκαταστήσετε το Mozilla Firefox; Δεν πειράζει, η Κομισιόν σας σκέφτεται και θα επιβάλλει πρόστιμο στην Google επειδή εσείς αρέσκεστε σε συμπεριφορά «μα δε βαριέσαι τώρα, ποιος αλλάζει λογισμικό». Το ότι οι προεγκατεστημένες εφαρμογές όντως μπορούν να αποθαρρύνουν τον κόσμο από το να εγκαταστήσει καινούριες, είναι μία αλήθεια, αλλά η επιλογή του κόσμου είναι μία επιλογή. Η Ευρωπαϊκή Κομισιόν θεωρεί τους καταναλωτές ηλίθιους.

Και, ως εκ θαύματος η ίδια η εταιρία που έχει τον φυλλομετρητή Firefox θεωρεί ότι ένα τέτοιο μέτρο κατά της Google

«θα βοηθήσει να εξισορροπηθεί το παιχνίδι ως προς το πρόγραμμα περιήγησης για κινητά.»

 

Η εταιρία που διαθέτει το DuckDuckGo, μία μηχανή αναζήτησης που αποκρύπτει το ιστορικό περιηγήσεων των χρηστών της, ισχυρίζεται ότι η πρακτική της Google έχει οδηγήσει στο να έχει μικρότερο μερίδιο αγοράς. Κοιτάξτε πιο είναι το πρόβλημα όμως: γιατί ο κόσμος δεν διαγράφει τις εφαρμογές της Google, ώστε να βάλει Mozilla και DuckDuckGo; Είναι πολύ απλό: θεωρούν ότι ο χρόνος που θα χρειαστεί για να γίνει η διαδικασία δεν αξίζει τον κόπο. Είναι μία διαδικασία λίγων δευτερολέπτων. Αν δεν μπορεί το προϊόν σου να ανταγωνιστεί ένα άλλο με γνώμονα αυτά τα δευτερόλεπτα, μάλλον ο καταναλωτής δεν το εκτιμά εξ αρχής. Ίσως, αν το εκτιμούσε, δε θα βλέπαμε κινητά να έρχονται «πακέτο» με εφαρμογές της Google. Εάν η Κομισιόν θέλει να ρυθμίσει την συμπεριφορά κάποιων, μάλλον θα πρέπει να επιβάλλει μέτρα στους καταναλωτές. Θα το έκανε όμως;

H Google δεν εμποδίζει τον ανταγωνισμό

Έχετε φαντάζομαι μπει στο Google Play Store ή σε κάποιο αντίστοιχο κατάστημα της Google. Αρχικά προτείνονται εφαρμογές που με τον έναν ή άλλον τρόπο προωθούνται από την ίδια ή κάποια θυγατρική της. Η επιλογή να τις αγνοήσετε υπάρχει, δεν σας αποτρέπει κάποιος να προχωρήσετε παρακάτω και να επιλέξετε, όποια εφαρμογή θέλετε. Εξάλλου η Google, όταν φιλοξενεί εφαρμογές τρίτων μερών στο σύστημά της ή στη μηχανή αναζήτησής της, δεν έχει πουλήσει κάποιο συμβόλαιο «ισότιμης προώθησης». Φυσικά, παρόλο που δεν έχει κάνει κάτι τέτοιο, πάλι την προτιμούν οι επίδοξοι καπιταλιστές-δημιουργοί εφαρμογών για να φιλοξενήσει τα δημιουργήματά τους. Αν είναι δυνατόν δηλαδή, ποιον ανταγωνισμό έχει πλήξει η Google;

Αν το ενδεχόμενο κέρδος από μία πιο «αντικειμενική» πλατφόρμα αναζήτησης ήταν αρκετά μεγάλο, ανταγωνιστές αμέσως θα εισερχόντουσαν στην αγορά για να καλύψουν αυτήν την ανάγκη. Το ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, πάλι, οφείλεται στο γεγονός ότι η πηγή του κέρδους, οι προτιμήσεις των καταναλωτών, δεν είναι ταγμένες ως προς αυτό. Φυσικά, περιττό να πούμε, ότι οι μηχανές αναζήτησης της Google παρέχονται (ως υπηρεσία) εντελώς δωρεάν από αυτή. Αχάριστοι Ευρωπαίοι γραφειοκράτες.

Η Google βεβαίως έχει ανταγωνισμό αλλά…η Ε.Ε. δεν τον αποδέχεται. Το θέμα όσο πηγαίνουμε γίνεται ακόμη πιο σουρεαλιστικό:

«Οι ρυθμιστικές αρχές της Ε.Ε. απέρριψαν τα επιχειρήματα ότι η Apple Inc. ανταγωνίζεται το Android, λέγοντας ότι το λογισμικό του τηλεφώνου της Apple δεν μπορεί να λάβει άδεια από κατασκευαστές φορητών ακουστικών και ότι τα τηλέφωνα της Apple συχνά διατιμώνται εκτός της αγοραστικής δύναμης των χρηστών Android».

 

Η Apple δεν αποτελεί ανταγωνισμό για την Google, διότι είναι πιο ακριβή. Με την ίδια λογική, εφόσον εγώ δεν μπορώ να αγοράσω μία πίτσα με 10 ευρώ και προτιμάω αυτή με τα 6, η πίτσα των 10 δεν ανταγωνίζεται αυτή των 6 διότι βρίσκεται εκτός της αγοραστικής μου ικανότητας. Ξανά, η Κομισιόν θεωρεί τους καταναλωτές ηλίθιους. Αν ένας καταναλωτής ήθελε να δώσει παραπάνω για την Apple, θα αποταμίευε και θα το έκανε. Πώς η μεγαλύτερη τιμή ενός προϊόντος θέτει εκτός ανταγωνισμού μία εταιρία; Φυσικά και η Apple ανταγωνίζεται την Google και οι δύο επιθυμούν τα χρήματα των ίδιων καταναλωτών. Επαφίεται στην κρίση των καταναλωτών η επιλογή.

Γιατί μόνο 4 δισ. πρόστιμο;

Η Google είναι μία εταιρία με συνολικό εισόδημα 110 δισ. τον χρόνο. Ένα τέτοιο πρόστιμο είναι απλά ψίχουλα γι’ αυτήν και θεωρητικά, θα μπορούσε να το καταβάλει κάθε χρόνο χωρίς ζημίες. Η Ε.Ε. αν επιθυμούσε να σταματήσει δια παντός τις «αθέμιτες» πρακτικές της Google, θα μπορούσε να επιβάλει μεγαλύτερο πρόστιμο, τόσο, ώστε η εταιρία να το καλοσκεφτεί, αν θα πράξει τα ίδια. Αντ’ αυτού, φαίνεται να θέλει να την απομυζήσει σταδιακά κάτι που έχει τη λογική του.

Ένα μεγάλο πρόστιμο θα έδινε μεγαλύτερα κίνητρα στην Google να επενδύσει περισσότερα στη δίκη της. Ένα μικρό το αντίθετο, εκτός και το γόητρο και το ηθικό κομμάτι μετράει για την Google περισσότερο από το κόστος της δίκης έναντι του προστίμου. Δεδομένων αυτών, δε θα ήταν παράλογη η εικασία να υποθέσουμε ότι η Ε.Ε. προσπαθεί να μην σκοτώσει την «χήνα που κάνει χρυσά αυγά» με το να την στραγγαλίσει, ενώ παράλληλα δείχνει «ποιος είναι το αφεντικό εδώ».

Κλείνοντας

Η οικονομική επιχειρηματολογία κατά της Google και εκ μέρους της Ε.Ε. είναι ανεπαρκής. Η διαμόρφωση των μεριδίων αγοράς των διαφόρων εταιριών οφείλεται, όπως είδαμε στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Εάν άλλες εταιρίες δεν μπορούν να προσφέρουν κάτι καλύτερο από την Google, τόσο ώστε να τις επιλέξουμε, τότε…τι να κάνουμε, το κρίμα στο λαιμό τους, δεν τους χρωστάμε και τα λεφτά μας εξάλλου. Από την άλλη, εφόσον η Ε.Ε. είναι αυτή που επιθυμεί να εκκινήσει χρήση βίας για να επιβάλει το πρόστιμο, η ευθύνη της απόδειξης για την αιτιολογία της έγκειται σε αυτήν. Έχει αποτύχει να την παράσχει. Αγαπάμε Google Maps και Youtube, αφήστε την Google ήσυχη. Δυσφορούμε με την Ε.Ε. διότι η ίδια αποτελεί ένα υπερκρατικό μονοπωλιακό καρτέλ.

***

Βρίσκετε ενδιαφέροντα τα άρθρα στην «Ελεύθερη Αγορά»; Εκτιμάτε την προσπάθεια μας; Κάντε τώρα μια δωρεά 5 ευρώ και ενισχύστε μας.